Våra cyklar berättar gärna för oss när de suktar efter uppmärksamhet – sadelröret knallar, bromsarna surrar mot däcken och alla övriga cykelkomponenter har sitt eget sätt att kalla på vår uppmärksamhet. Det är dock upp till oss att ta varningssignalerna på allvar. Du bör emellanåt ägna några minuter åt att inspektera din cykel och åtgärda eventuella problem. På så sätt kan du nämligen slippa mindre problem, som till exempel värk i rumpan på grund av en sliten sadel, såväl som större problem, som att bromsarna inte tar när du flyger nedför en sluttning. Här får du några tips på åtgärder som du själv kan vidta för att hålla din cykel i trim:
- Slitna bromsbelägg. När du upptäcker att bromsbeläggen har slitits så pass mycket att de är släta är det hög tid att byta ut dem. Jämför gärna ett par nya bromsbelägg med dina befintliga. Om räfflorna på de gamla bromsbeläggen har slitits åtminstone 50 procent mer jämfört med de nya, bör du byta ut bromsbeläggen. En tur på vått underlag kan räcka för att dina lagom slitna bromsbelägg ska slitas ut fullständigt, vilket gör att du riskerar att förlora bromsförmågan mitt under cykelturen. Slitna bromsbelägg kan även skada dina fälgar.
- Slitna kedjeringar. De flesta tänder på en kedjering bör vara jämna, men det är normalt att vissa är lite kortare eller har en annan form än andra. Detta gäller särskilt tänderna i mitten av ringen. Detta underlättar nämligen vid växlingen. Men om tänderna börjar bli böjda som hajfenor är det dags att byta ut kedjeringarna. Om du cyklar med en riktigt sliten drivlina kan du drabbas av ojämn växling samt att kedjan går sönder eller hoppar. I samband med att du byter ut kedjeringarna bör du även byta ut kedjan och kassetten.
- Slitna däck. När dina däck förlorar sin rundade profil och börjar bli platta på något område är det dags att byta ut dem. MTB-däck förlorar dessutom den mönstring som ger grepp på olika underlag. Om du fortsätter cykla på slitna däck löper du större risk att drabbas av punktering och får dessutom sämre grepp.